Suplement #1
Butlletí de l’ANC de l’Eixample, Sant Antoni i Sagrada Família
Butlletí de l’ANC de l’Eixample, Sant Antoni i Sagrada Família
Imatge de la campanya Fem Futur
Eixamplem, fins ara Butlletí de l’Esquerra de l’Eixample, passa a ser de tot l’Eixample, cosa que ens permetrà arribar a més gent per transmetre, en clau de barri, la nostra visió del que està passant a tot el país.
L’ANC, compromesa amb els seus objectius, inicia la campanya d’informació FEM FUTUR perquè tot el nostre país conegui de forma seriosa i contrastada la discriminació, menyspreu i repressió que pateix Catalunya a mans del gobierno de España i del seu aparell polític, mediàtic i jurídic.
Eixamplem vol col•laborar amb la campanya tot editant suplements amb articles, signats per prestigiosos experts, que ens expliquen com es tradueix l’acció contra Catalunya de l’estat que ens oprimeix i no ens vol deixar que decidim el nostre futur. També volem deixar clar els avantatges que representa constituir una República Catalana que vetlli pels interessos de les persones i promogui l’estat del benestar.
En el primer Suplement d’Eixamplem, us fem arribar dos articles que exposen el maltractament que patim en infraestructures.
Us convidem a llegir-los amb calma, meditar i treure’n les vostres pròpies conclusions.
Suplement
Caos a Rodalies
viatgem amb rodalies
Enric Casulleras, Professor de la Universitat de Vic
El pensador de referència del liberalisme, Adam Smith, i el de la socialdemocràcia, John Maynard Keynes, estaven d’acord en una cosa: La importància de les infraestructures. L’escocès va escriure que “la falta d’infraestructures és el principal fre al progrés de les indústries i les ciutats”, mentre l’anglès sempre va defensar que la inversió en infraestructures és un element central per reactivar una economia en dificultats.
Sembla clar, doncs, que la prosperitat de Catalunya passa per millorar les carreteres i els ferrocarrils, pel corredor mediterrani, per la connectivitats dels aeroports i pels accessos al port de Barcelona.
Els nostres impostos els recapta el govern d’Espanya, així que haurien de ser les institucions espanyoles que invertissin en aquestes infraestructures i vetllessin perquè donessin bon servei. Ho fan? La pregunta és un insult als usuaris de Rodalies.
La conclusió és òbvia: la nostra prosperitat no és un objectiu de les institucions espanyoles. Necessitem institucions pròpies, doncs. Volem que els nostres impostos serveixin per fer allò que ens cal per no ofegar-nos econòmicament. Si més no, volem comptar-nos per veure quants preferim institucions pròpies i quants es conformen en seguir depenent dels ministeris espanyols. I com es fa per comptar? Doncs es posa una urna i es compten els vots, com a qualsevol democràcia civilitzada.
Una falta d’inversió que frena la mobilitat
La gran falta d’inversió de l’Estat a Catalunya sembla que ja pressuposi que ben aviat quedarà fora del seu domini
Vicenç Relats, Periodista
Una institució tan neutra políticament com la Cambra de Comerç de Barcelona presentava el novembre passat unes dades d’inversió que parlen soles. Denunciava que el 2015 havia estat el pitjor any des de 1997 en execució de la inversió de l’Estat a Catalunya en infraestructures de mobilitat. El govern espanyol només va executar-hi el 59% del previst, un 13% menys que en la mitjana de comunitats autònomes.
D’entrada, ja escandalitzen uns índex d’incompliment tan grans d’unes inversions obligades, aprovades per llei. La gravetat, però, s’agreuja en constatar que l’incompliment es feia sobre un pressupost inicial ja molt baix, del 9,9% del total, quan Catalunya genera el 19% del PIB –la riquesa produïda– al conjunt d’Espanya i té un 16% de la seva població.
Queda clar, doncs, que aquí l’Estat pressuposta menys, però incompleix més. Dòmino! Fins al punt que, comptat i debatut, el 2015 Catalunya només va rebre entorn del 5% de la inversió en mobilitat feta pel govern espanyol. Una tendència que va continuar sent similar el 2016, amb les dades de l’any encara no tancades.
Després d’haver llençat milionades en aeroports sense avions, l’Estat manté l’aposta malgastadora en trens AVE de luxe i estacions sense passatgers. L’escandalós cas del baixador d’AVE que es construirà a partir del febrer en un poblet aïllat de Zamora de 26 veïns –Otero de Sanabria–, amb una inversió de 6,5 milions d’euros, n’és només un exemple. I en l’àmbit de les autopistes ha decidit rescatar les fracassades radials de Madrid, nacionalitzant-les, cosa que tindrà un cost d’uns 5.500 milions d’euros, que els contribuents catalans –cosits de peatges– també pagarem. Tot plegat sembla una broma, però no ho és. L’Estat prioritza infraestructures costoses en territoris poc poblats i amb poca demanda i rescats discriminatoris, mentre deixa de banda inversions urgents en zones productives com les de Rodalies a Catalunya o el corredor mediterrani ferroviari.
Certament, “la manca d’inversió de l’Estat és un fre a l’economia catalana i a les empreses que ope-ren a Catalunya”, tal com argumenta el president de la Cambra, Miquel Valls. I tant. I malgrat que el dèficit inversor no deixa de créixer, Catalunya continua sent el territori més productiu de l’Estat, el més ex-portador i el que atrau més inversió estrangera, per més que el govern espanyol s’entesti a dir que el procés sobiranista les espanta. ¿Es tracta d’un miracle o del sobreesforç de sempre dels catalans per progressar malgrat les traves d’un Estat a la contra?
“Fets, no paraules” (Facta, non verba), clama des d’antic l’expressió llatina que convida sàviament a no refiar-se de bocamolls que només prometen. Per això té una nul•la credibilitat l’enèsima ‘operació diàleg’ que el govern espanyol s’ha tret de la màniga, volent fer desdir la societat catalana de l’opció per la independència per la qual aposta majoritàriament. Però fan tard i la seva retòrica s’ha fet inaudible.
Conclusions com les de l’informe de la Cambra de Comerç són tan demolidores que un no deixa de preguntar-se si és que, de fet, l’Estat espanyol no ha decidit ja –amb una curtesa de mires manifesta– deixar d’invertir el més mínim en una terra -una nació- com la catalana que sap que ben aviat s’alliberarà del seu control. I se n’alliberarà, entre d’altres motius, per aquest maltractament sistemàtic –també en infraestructures– al qual el poble català ha estat sotmès durant segles.
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.
D'ACORDWe may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them: